Ob aktualni temi Novi izzivi za učitelje - Vzgoja za spol in spolnost so se v času od 22. do 30. julija v Vipavi zbrali udeleženci kongresa, kolegi iz 12. evropskih držav, in prisluhnili trem plenarnim predavateljem, ki so vsak iz svojega vidika osvetlili naslovljeno temo. Kongres se je začel s sv. mašo, ki jo je vodil ljubljanski pomožni škof dr. Anton Jamnik s somašniki. Med drugim je poudaril, da je osebnost vzgojitelja, učitelja vedno v središču vzgoje.
Prvi predavatelj dr. Urh Grošelj je izpostavil etične dileme in medicinski vidik spreminjanja spola. Zdi se mu pomembno, da so učitelji izobraženi na tem področju, saj so običajno prvi, ki so v stiku z otrokom oz. mladostnikom že v najbolj zgodnji fazi katere od situacij. Tako je učitelj mogoče prvi, ki lahko takega mladostnika prepozna, da se z njim nekaj dogaja, da nekaj z njim ni v redu, in mu lahko na nek svoj način pomaga. Pri tem je izpostavil, da je pomembno, da učitelj ve, kako se o tem pogovarjati, kako in kje iskati rešitev, katere so razumne zahteve ali pa katere so mogoče zahteve, ki so vprašljive. Poudaril je, da se je o tej temi treba pogovarjati z učenci in dijaki še preden bi imeli neko situacijo, ne pa je odrivati vstran. »Učencem je potrebno odkrivati, razgrinjati prava dejstva. Danes so v tej poplavi informacij po različnih kanalih mnoge od teh tudi napačne, celo nevarne. So tudi takšne, za katere v resnici ne bi želeli, da nekoga najprej dosežejo. Zelo pomembno je, če uspemo mladim razgrinjati pravilna dejstva in se o tej temi na pravi način z njimi pogovarjati,« je zaključil.
V drugem predavanju se je predavatelj, direktor inštituta Integrum, Benjamin Tomažič osredotočil na spolno vzgojo mladih. Starši se za pogovor o tej temi z otroki, mladostniki pogosto na počutijo dovolj močne, ali pa jih je strah ali sram. O tem so nevajeni govoriti z otroki, čeprav bi bilo to najbolj idealno. Zato so velikokrat učitelji v vlogi tistih, ki podajajo celostno sliko, pa tudi neko pozitivno sporočilo o spolnosti, o telesnosti. Mladi sicer po odgovore zelo hitro zaidejo na splet ali pa družabna omrežja, ki pa niso vedno ustrezen sogovornik. Poudaril je pomembnost tega, da smo med pogovorom z učencem oz. mladostnikom v stiku predvsem s tem, kar čuti, kaj s svojimi čustvi sporoča. In da mu pomagamo najti odgovor v resničnem življenju, ne pa, da ga išče samo na spletu in pri vrstnikih. Mojca Belcl Magdič, ki je bila tokrat v vlogi moderatorke pogovora, je dodala, da je pogovor o spolni vzgoji mladih tako pomemben tudi med krščanskimi učitelji, saj je vrednost katoliških učiteljev ta, da lahko mladim dajo drugi glas, ki ga mladi pogosto ne slišijo, ker ga v informacijah z interneta, medijev, filmov ni. »Učitelji so lahko zgled, ki lahko mladostnika potrdi v njegovi identiteti in zdravem pogledu na telo, ljubezen, zaljubljenost in tudi spolnost.«
Tretji dan je bil namenjen duhovni podpori učiteljem. P. dr. Silvo Šinkovec je odprl pogled na vire moči, ki jih učitelji lahko najdejo v cerkvi, v molitvi, v medsebojni povezavi, predvsem pa v povezanosti z Bogom. »S profesionalnega vidika se mora učitelj, ko gleda kateri koli pojav, tudi vprašanje spolne disforije, menjave spola ali spolne vzgoje, vedno spraševati o človeku kot celoti in znotraj tega mora potem videti in gledati, kako ta otrok, študent, mladostnik znotraj doživlja samega sebe in svoj problem, da potem lažje najde povezave in tudi rešitve. Še posebej je pomembno, da ima učitelj sam pri sebi razvito čustveno inteligenco, da lahko posluša otroke in mladostnike, kje so njihova čustva, kajti čustva so pomemben vir informacij, iz katerih lahko najde pravi stik z njimi in pogovor o pravih temah. Za katoliškega učitelje pa je pomembno, da gradi sebe iz svoje vere in iz svojih virov duhovne moči, da lahko vztraja v poklicu, kjer bo lahko dobro opravljal svoj poklic in seveda z veseljem in pogumom nadaljeval svoje delo, ki je tako zelo pomembno.«
Slušatelji kongresa so bili navdušeni nad vsemi podatki, ki so jih dobili, in nad vsem novim, kar so slišali s strani slovenskih strokovnjakov. Obljubili so, da bodo nova spoznanja prenesli v svoje sredine, v svoje zveze učiteljev, ki so jih predstavljali na tem kongresu. »Za društvo DKPS je priznanje udeležencev kongresa izreden kompliment, saj smo spet uspeli Evropi pokazati mogoče malo drzne besede, ampak vrhunsko znanje naših strokovnjakov, ki je lahko v pomoč marsikateri že sicer kar dobro razviti državi,« je povzela misel glavna organizatorica kongresa Helena Kregar. Slovo je bil obogateno z lepimi, dobrimi spoznanji, s številnimi pogovori, s širitvijo in z medsebojnimi povezavami, ki tudi pomagajo premagovati skupne nove izzive, zaradi česar je bil organiziran kongres. Več o kongresu in odmevih najdete na spletnih straneh DKPS.