V torek, 17. decembra 2013, ob 20.00 bo v župnijski cerkvi sv. Frančiška v Šiški potekal drugi koncert iz cikla orgelskih koncertov skladatelja Olivierja Messiaena, v izvedbi organista Pierpaola Turette.
Nebeška gostija.
V premišljevanju Messiaen vidi najbolj ustrezno obliko svojega izraza. Peter Hofer loči likovno, glasbeno, metaforično, simbolično, prirodno in krščansko meditacijo. Messiaenova meditacija je sinteza omenjenih variant. Glasbena je že po naravi skladateljevega ustvarjanja. Prirodna je v trenutkih, ko posnema ptičje petje ali pa slika scensko ozadje za posamezne svetopisemske prizore. Messiaenova glasba je tudi metaforična in simbolična, kar nas ne sme presenetiti, če poznamo simbolično govorico Bachovih koralov, krščanska pa je že po namenu svojega nastanka (skladatelju se ustvarjalna misel kreše ob opravljanju organistovske službe v cerkvi Sainte Trinité v Parizu).
Gospodovo rojstvo.
"To je moje najpomembnejše in najznačilnejše delo tako glede glasbene, modalne in ritmične strukture kakor tudi z religioznega in teološkega vidika (pa tudi z orgelskega vidika; predvsem sem iskal novo registracijo in zapis)" (Olivier Messiaen). Zadnji stavek Bog med nami je verjetno najbolj izvajana in najbolj priljubljena skladba celotnega Messianovega orgelskega opusa. To je v pravem pomenu velik stavek, razdeljen na neke vrste introdukcijo in tokato.
Devet premišljevanj:
I. Devica in Dete: "Dete [ki ga je spočela Devica] nam je rojeno, Sin nam je dan" (Iz 9,5). "Silno se raduj, hči sionska, raduj se, hči jeruzalemska! Glej, tvoj kralj prihaja k tebi, pravičen je in zmagovit " (Zah 9,9).
II. Pastirji: "In pastirji so se vrnili ter slavili in hvalili Boga" (Lk 2,20).
III. Večni načrti: "V ljubezni nas je [Bog] vnaprej določil, naj bomo po Jezusu Kristusu njegovi posinovljeni otroci [...] v hvalo veličastva njegove milosti" (Ef 1,5.6).
IV. Beseda: "Rekel mi je [Gospod]: Ti si moj sin, danes sem te rodil" (Ps 2,7). "Rodil sem se kakor rosa pred zgodnjo danico" (Ps 109,3). "Jaz sem podoba Božje dobrote" (Mdr 7,26). "Kar je bilo od začetka [...] jaz sem Beseda življenja" (1 Jn 1,1).
V. Božji otroci: "Tistim, ki so Besedo sprejeli, je dala moč, da postanejo Božji otroci" (Jn 1,12). "Bog je poslal v naša srca Duha svojega Sina, ki vpije: ‘Aba, Oče!’" (Gal 4,6).
VI. Angeli: "Množica nebeške vojske je hvalila Boga in govorila: ‘Slava Bogu na višavah’" (Lk 2,13–14). – VII. Jezus sprejme trpljenje: "Zato pravi [Kristus] ob svojem prihodu na svet [Očetu]: ‘Žrtve in daritve nisi hotel, a telo si mi pripravil [...]. Tedaj sem rekel: ‘Glej, prihajam’" (Heb 10,5–7).
VIII. Modri z Vzhoda: "Modri so se odpravili na pot; in glej, zvezda je šla pred njimi" (Mt 2,9).
IX. Bog med nami: Besede obhajanca, Device, vse Cerkve: "Ta, ki me je ustvaril, si je odpočil v mojem šotoru." "In Beseda je postala meso in se naselila v meni" (Jn 1,14). "Moja duša poveličuje Gospoda in moj duh se raduje v Bogu, mojem Odrešeniku" (Lk 1,47).
dr. Edo Škulj