Pridiga škofa Petra Štumpfa v soboški stolnici pri božični polnočni sveti maši

25.12.2022 Murska Sobota Božič, Škofija Murska Sobota

Zakasnele medijskeobjave o zlorabah patra Rupnika pomenijo novo zlorabo žrtev, božiča in vseh vernikov. 

Starodavni rimski cesar Avgust je pred dva tisoč leti dal povelje za popisovanje prebivalstva. Hotel je vedeti, kakšno je stanje ljudi v imperiju; kdo komu pripada, da bi lažje obvladoval podložnike. Imeti na tak način ljudi pod kontrolo ni nikdar bilo Bogu po volji. To vidimo že iz Svetega pisma, ko Bog ni bil zadovoljen s preštevanjem kralja Davida njegovega ljudstva. Sploh pa ni bil zadovoljen z avtokratskim ravnanjem tistih svetopisemskih vladarjev, ki so vladali, kot da nad njimi ni nikogar - niti Božjega prestola. 

Božja beseda se je v Jezusu Kristusu učlovečila v času nemogočega in krutega vladarja Heroda, sicer vazala rimskega cesarja, ki ga je zgodovina lažno poimenovala kar 'Veliki'. Herod se Boga ni bal in zato je prešteval celo svoje in betlehemske otroke, ki jih je moril, da ne bi kdo od njih zasedel njegovega prestola. 

Da bi si Herod nabral vsaj nekaj javnomnenjske priljubljenosti, je Judom zidal tempelj. Ni se obotavljal zlorabiti celo Boga za svojo moč in slavo. Zloraba se vedno dogaja tam, ko kdo ne obvladuje sebe in ne svojega položaja – ne glede ali je pri tem zlorabljen Bog ali pa ljudje. 

Italijanski in slovenski mediji so nam ves predbožični čas intenzivno lansirali zlorabe patra Marka Rupnika. O njegovih zavrženih dejanjih nisem vedel nič. Tako kot javnost sem tudi jaz o tem izvedel šele iz medijev. Uradnih dokumentov o tem nisem videl. Močno sem pretresen in žalosten. Ob tem čutim globok sram. Hudo mi je za njegove žrtve, kakor tudi za vse žrtve zlorab v Cerkvi, po drugih ustanovah in družinah. V soboški škofiji smo v boju proti zlorabam ves čas odločni. Z nekaterimi duhovniki in verniki se borimo proti njim in to bomo delali tudi v prihodnje. Božič bi bil zelo primeren čas, da bi tudi žrtve vseh vrst zlorab vsaj ob najbližjih lahko začutile njihovo razumevanje, bližino, sočutje, varnost in pomoč pri vračanju dostojanstva. Ali je to sedaj sploh še mogoče ob tako ranjenem božiču, kot ga imamo letos? 

Mnogi se sprašujemo, zakaj mediji o Rupnikovih zavrženih dejanjih niso poročali že v času pred volitvami in referendumih. Podobno prakso so namreč imeli še pred kratkim. Kdo bi lahko verjel, da nekateri italijanski in slovenski uredniki že takrat niso imeli tega primera na svojih mizah? Iz njihovega poročanja je namreč razvidno, da Rupnikove zlorabe niso od danes. Namenoma so jih navesili na božič, ki je očitno dosti večja vaba, kot so italijanske strankarske zdrahe in gospodarske težavnosti, pri nas pa volitve in referendumi. Ne Italijanov in ne Slovencev se politika ne dotika tako globoko, kot se nas božič. Ob tako zlorabljenem božiču se vera v ljudeh hudo lomi. Močno se bojim, da se je v mnogih dokončno prelomila. In tega so si nekateri zelo želeli in se sedaj veselijo. Zakasnele medijske objave o zlorabah patra Rupnika pomenijo novo zlorabo žrtev, božiča in vseh vernikov. 

In vendar je Beseda živega Boga še zmeraj med nami. Čeprav se je v davnini učlovečila v Jezusu Kristusu, prihaja v božični noči tudi letos. Ne prihaja v idilično štalico, ki jo hodimo občudovat v cerkve, domove in druge javne prostore, temveč v pravo, pravcato štalo duhovne in moralne razmetanosti, hudodelske zasmrajenosti in poblaznelega nasprotovanja vsemu, kar je povezano s svetostjo Boga in dostojanstvom človeka.

Angeli na betlehemskih poljanah so pastirje povabili, naj svoj pogled usmerijo k slavi Boga na višavah, ki jih je obsijala. Pastirje so pomirili: »Ne bojte se!« Znajti se nenadoma pred Bogom, povzroča stisko in strah. Čeprav strah ni od Boga, pa vendar pomeni človeško reakcijo na zavedanje o lastni šibkosti. In pastirje je bilo strah, saj so bili ljudje iz takratnega socialnega obrobja, gotovo ne brez krivičnosti. 

Angeli nočejo, da bi Jezusovo rojstvo bilo vzrok za strah. Zato oznanjajo mir vsem, ki so Bogu po volji. Njemu po volji pa so tisti, ki so preprostega, iskrenega in čistega srca in ne zlorabljajo drugih. Takim ljudem je tudi božič svet in nedotakljiv.  

Bog nas ni prišel preštevat in delit. Prišel je, da bi nam dal vedeti, da smo vsi njegovi sinovi in hčere, ker smo od njega neskončno ljubljeni. Že dva tisoč let so stopinje, ki jih je odtisnil v našo zemljo Božji Sin, pomešane z našimi stopinjami. Od takrat pri vsaki sveti maši izmenjujemo svojo človeško naravo z njegovo. Nanj še zmeraj nalagamo svoja hudodelstva, on pa nam ponuja odpuščanje in usmiljenje. Mi postajamo Božji, on pa človeški. Mi smo pridobili njegovo nesmrtnost, on našo smrtnost. To trajno izmenjavanje človeške krhkosti in Božje moči pomeni upanje, ki od nas odganja strahove, malodušje in obup. 

Tudi to sveto božično noč smo prišli k sveti maši, oziroma ste mnogi z nami po valovih radia Murski val, da bi Bogu dali svojo človeško ranjenost in tegobe. V zameno pa nas pomirja s svojo sveto navzočnostjo in opogumljanjem. Tega se radujemo in zato tudi letos navkljub njegovi ranjenosti božič obhajamo s slovesnimi svetimi mašami in lepimi božičnimi pesmimi. 

Pri tem imejmo skrb tudi do bolnih, trpečih, osamljenih, pozabljenih in žalostnih. Oni so naša bližnjica do učlovečenega Boga. Pristopimo tudi k njim preprostega in čistega srca. Tako jim bomo prinesli mir in oni bodo vedeli, da smo dobri do njih, ker z nami prihaja Bog. 

Pred nami je leto 2023. Ne vemo, kakšno bo, in dobro je tako. Tudi to leto prihaja iz Božjih rok - z namenom: biti z Jezusom in Marijo in biti drug z drugim – v miru. V tem je vse, kar potrebujemo. Naj bo novo leto vsakodnevno okušanje tega blagodejnega miru – tokrat brez kakršnihkoli zlorab. Bog naj nam pomaga, da bo tako. Amen.

 

Msgr. dr. Peter Štumpf,
soboški škof