V vatikanski apostolski palači sta se 11. maja 2023 ponovno srečala papež Frančišek in Tawadros II., aleksandrijski papež in vodja koptske pravoslavne Cerkve v Egiptu. Sveti oče je izpostavil sadove na poti obeh Cerkva proti polnemu občestvu ter napovedal, da bodo koptski mučenci vpisani v rimski martirologij, kar je »znamenje duhovnega občestva med obema Cerkvama«.
»Na ekumenski poti je pomembno vedno gledati naprej!« je dejal papež Frančišek med današnjim srečanjem z aleksandrijskim papežem Tawadrosom II., ki je bil že včeraj ob njem navzoč na splošni avdienci. V vatikanski palači sta se najprej zadržala v zasebnem pogovoru, ki mu je sledilo srečanje z delegacijo koptske pravoslavne Cerkve z izmenjavo darov. Tako Frančišek kot Tawadros II. sta imela govor, zatem pa je v kapeli Redemptoris Mater potekala še skupna molitev.
Dan, ki ga je naredil Gospod
»To je dan, ki ga je naredil Gospod, radujmo se in veselimo se ga!« je papež Frančišek začel svoj govor in spomnil, da je s tem velikonočnim vzklikom pred petdesetimi leti sveti papež Pavel VI. v baziliki svetega Petra sprejel aleksandrijskega papeža Shenoudo III. In z istim vzklikom je sveti oče danes sprejel Tawadrosa II.. Zahvalil se mu je, da je sprejel povabilo in prišel v Rim na skupno obeležitev tega zgodovinskega dogodka, do katerega je prišlo leta 1973, obenem pa tudi desete obletnice njunega prvega srečanja leta 2013.
Vedno gledati naprej
»Na ekumenski poti je pomembno vedno gledati naprej!« je poudaril papež Frančišek. »Ko v svojih srcih gojimo zdravo nestrpnost in gorečo željo po edinosti, se moramo kot apostol Pavel “stegovati proti prihodnosti“ (prim. Flp 3,13) in se nenehno spraševati: “Kako daleč moramo še iti?“ Vendar pa se je treba tudi spominjati, zlasti v trenutkih obupanosti, se veseliti že prehojene poti in zajemati iz gorečnosti predhodnikov, ki so bili pred nami. Gledati naprej in se spominjati. Nedvomno pa je še bolj potrebno gledati kvišku, se zahvaliti Gospodu za narejene korake in ga prositi, naj nam nakloni dar tako želene edinosti.«
Zahvaliti se in prositi
Zahvaliti se in prositi, je tudi cilj današnjega srečanja v Vatikanu. »Srečanje najinih predhodnikov, ki je potekalo v Rimu od 9. do 13. maja 1973, je pomenilo zgodovinski trenutek v odnosih med sedežem svetega Petra in sedežem svetega Marka,« je pojasnil Frančišek. »Šlo je za prvo srečanje med papežem koptske pravoslavne Cerkve in škofom Rima. Pomenilo je tudi konec teološkega spora, ki je segal v čas kalcedonskega koncila, saj je bila 10. maja 1973 podpisana nepozabna skupna kristološka izjava, ki je kasneje služila kot navdih za podobne sporazume z drugimi vzhodnimi pravoslavnimi Cerkvami.«
Edinost pomeni služiti drugemu
Kot je nadaljeval, je srečanje privedlo do ustanovitve Mednarodne mešane komisije med katoliško Cerkvijo in koptsko pravoslavno Cerkvijo, ki je leta 1979 sprejela Načela za vodenje iskanja edinosti med katoliško Cerkvijo in koptsko pravoslavno Cerkvijo, ki sta jih podpisala papež Janez Pavel II. in papež Shenouda III. in v katerih je bilo s preroškimi besedami zapisano, da »edinost, ki si jo predstavljamo, ne pomeni, da ena stran absorbira drugo ali prevlada nad drugo. Pomeni, da je v službi vsakega posameznika in mu pomaga bolje živeti posebne darove, ki jih je prejel od Božjega Duha.«
Ta skupna komisija je nato utrla pot rodovitnemu teološkemu dialogu med katoliško Cerkvijo in celotno družino vzhodnih pravoslavnih Cerkva. Do prvega srečanja je prišlo leta 2004 v Kairu, kjer ga je gostil takratni aleksandrijski papež Shenouda, pri čemer je Frančišek izrekel zahvalo koptski pravoslavni Cerkvi za njeno »prizadevanje za ta teološki dialog«. Zahvalil pa se je tudi Tawadrosu II. za »bratsko pozornost«, ki jo namenja koptski katoliški Cerkvi, za bližino, ki je našla hvalevreden izraz v ustanovitvi Nacionalnega sveta krščanskih Cerkva v Egiptu.
Nenehni sadovi na poti obeh Cerkva proti polnemu občestvu
»Kot vidimo, srečanje najinih predhodnikov ni nikoli nehalo dajati sadove na poti naših Cerkva proti polnemu občestvu,« je izpostavil papež Frančišek in spomnil na svoje prvo srečanje s Tawadrosom II., 10. maja 2013, nekaj mesecev po njegovem ustoličenju in nekaj tednov po začetku svojega pontifikata. Takrat je Tawadros tudi predlagal, da bi vsakega 10. maja obhajali »dan prijateljstva med kopti in katoličani«, ki ga od takrat obe Cerkvi tudi redno obeležujeta.
»Ko govorimo o prijateljstvu, mi pride na misel znana koptska ikona iz 8. stoletja, na kateri Gospodova roka počiva na rami njegovega prijatelja, svetega meniha Menasa iz Egipta. Ikono včasih imenujemo “ikona prijateljstva“, saj se zdi, da Gospod želi spremljati svojega prijatelja in hoditi z njim. Podobno so prijateljske vezi med našima Cerkvama zakoreninjene v prijateljstvu samega Jezusa Kristusa z vsemi njegovimi učenci, ki jih imenuje “prijatelji“ (prim. Jn 15,15) in jih
spremlja na njihovi poti, kot je to storil z romarjema iz Emausa.«
21 koptskih mučencev bo vpisanih v rimski martirologij
Ob koncu govora je papež Frančišek napovedal, da bodo koptski mučenci vpisani v rimski martirologij. »Na tej poti prijateljstva nas spremljajo mučenci, ki pričujejo, da “nihče nima večje ljubezni, kakor je ta, da dá življenje za svoje prijatelje“ (Jn 15,13),« je dejal sveti oče in se zahvalil za relikvijo koptskih mučencev, ubitih v Libiji, 15. februarja 2015, ki mu jo je med današnjim srečanjem poklonil Tawadros.
»Ti mučenci niso bili krščeni samo v vodi in duhu, ampak tudi v krvi, ki je seme edinosti za vse, ki hodijo za Kristusom,« je dejal in naznanil, da bo s Tawadrosovo privolitvijo teh 21 mučencev vpisanih v rimski martirologij kot »znamenje duhovnega občestva, ki združuje obe naši Cerkvi«.
»Naj molitev koptskih mučencev, združena z molitvijo Theotokos (Bogorodice), še naprej pomaga našima Cerkvama rasti v prijateljstvu, vse do blagoslovljenega dne, ko bomo lahko skupaj obhajali na istem oltarju in zaužili isto Odrešenikovo Telo in Kri, “da bi svet veroval“ (Jn 17,21)!«