Geslo letošnje nedelje Božje besede (NBB), ki bo 22. januarja 2023, je vzeto iz preroka Izaija (54,2). Navezuje se na sinodalni proces, ki se bo sklenil s škofovskim zasedanjem oktobra 2023.
Sestavljalci dokumenta za celinsko fazo so v Frascatiju v duhu sinodalne metodologije poslušanja, pogovora in razločevanja pregledali povzetke, ki jih je med škofijsko fazo sinodalnega procesa pripravilo 112 škofovskih konferenc, vzhodne katoliške Cerkve, redovne skupnosti, cerkvena združenja in gibanja. Odziv krajevnih Cerkva je bil izjemen. Iz sinteze njihovega dela so udeleženci zasedanja pripravili dokument, ki je preveden tudi v slovenščino.
Slavja Božje besede po škofijah
V vsaki škofiji bodo potekala organizirana srečanja – slavja Božje besede:
Škofija Celje
21. 1. 2023 ob 17.00, predavanje v Slomškovem domu v Brežicah, ob 18.00 sledi sveta maša v župnijski cerkvi svetega Lovrenca.
Predavatelj: mag. Janez Žakelj
Po sveti maši bo potekal od 19.00 do 24.00 ure mini svetopisemski maraton v kapeli Slomškovega doma.
22. 1. 2023 ob 10.00, sveta maša v župnijski cerkvi svetega Lovrenca v Brežicah na nedeljo Božje besede, ki jo bo vodil škof. dr. Maksimilijan Matjaž.
Škofija Koper
22. 1. 2023 ob 15.00, predavanje in druženje na škofijski gimnaziji v Vipavi.
Predavatelj: dr. Alan Tedeško
Nadškofija Maribor
21. 1. 2023 ob 10.00, dekanijsko srečanje bralcev Božje besede v župnijski cerkvi na Pobrežju.
Predavatelja: Franc Smole (duhovni del) ter Primož Lorbek (lirurgični del)
Nadškofija Ljubljana
22. 1. 2023 ob 16.00, sveta maša v Preski (Medvode), ki jo bo vodil pomožni škof dr. Anton Jamnik.
Po maši sledi pogovor s prof. akad dr. Jožetom Krašovcem na temo “misijonsko poslanstvo Cerkve”, nato sledi druženje ob prigrizku.
Predavatelj: akad dr. Jože Krašovec
Škofija Novo mesto
22. 1. 2023 ob 16.00, besedno bogoslužje s predavanjem in delom po skupinah v pastoralnem centru v Črnomlju; ob 18.00 sveta maša v župnijski cerkvi.
Predavatelj: mag. Janez Žakelj
Škofija Murska Sobota
Biblične in molitvene skupine bodo skupaj z duhovniki pripravile slavja Božje besede po župnijah
Ob prebiranju poročil s škofovskih konferenc so bili udeleženci ganjeni »nad čudovitimi deli, ki jih Bog opravlja v svoji Cerkvi,« in so doživeli, da se »nam Cerkev ponuja kot dom za vse«. Izkušnja sinodalnosti, ki jo živimo, vodi k »resničnemu sprejemanju vseh«, kar je dejansko cilj sinode. Udeleženci srečanja v Frascatiju so skupno razločevali in sledili metodi duhovnega pogovora, kar so izkusile številne skupine že v prvi fazi sinodalnega procesa. Prav razločevanje, poslušanje in medsebojno sprejemanje so bistvene drže, ki jih bomo skušali uresničevati v nadaljnji in sklepni fazi sinode – da bi to postal habitus Cerkve prihodnosti.
Ta vzajemnost med člani Cerkve pa edina omogoča, da se uresničijo v davnini napovedane besede preroka Izaija. Njegova domovina je bila poteptana in ponižana, zdela se je kot nerodovitna in zavržena žena. Toda v Božjem imenu ji je prerok napovedal tolikšen razcvet, toliko potomcev, da si bo morala razširiti šotor in bivalne prostore. Ta obljuba se v Izraelu ni v celoti izpolnila. Ko je prišel na svet Kristus, so bila v šotor Božjega kraljestva sprejeta tudi poganska ljudstva. Toda do danes številni še niso našli poti vanj. Cerkev se jim ne dozdeva dom. Toda sinodalno dogajanje kaže, da je v Cerkvi močan naboj. Če bomo razločevali, kaj Jezusov Duh govori Cerkvi, če mu bomo prisluhnili, ne bomo razširili le svojih šotorov, temveč tudi svoja srca. Tako bodo tavajoči in brezdomci našli v Cerkvi Očetov dom. Naj nas nedelja Božje besede na novo vzpodbudi k tej Jezusovi drži.
Spodbuda škofa Maksimilijana Matjaža ob nedelji Božje besede 2023: Razpnimo jadra za Svetega duha in razširimo prostor svojega šotora
Vsi v Cerkvi smo povabljeni, da bi se lahko vedno bolj prepoznavali kot občestvo, ki je skupaj na poti, da bi lahko vedno bolj uresničevali svoje življenjsko poslanstvo in poslanstvo Cerkve kot Kristusovega telesa. Povabljeni smo, da vsi skupaj iščemo načine, kako prisluhniti Svetemu Duhu, ki po vsakem izmed vas govori naši Cerkvi, našim občestvom in skupnostim. Vendar Svetega Duha ni mogoče preprosto zajeti v svoje že pripravljene mehove in prostore. Treba si je vzeti čas in se spet učiti opazovati in prisluškovati kot majhni otroci. Če ga želimo zaznati in zajeti, je potrebno razpenjati jadra v pravo smer, vztrajati tudi v brezveterju, ko se zdi, da Bog molči, da se nič ne premika, in vzdržati tudi, ko močno zapiha, ko piha od vsepovsod in včasih tudi kaj odpihne. Takrat je potrebno poprijeti za prave vrvi in privezati jadra na prave količke in sidra. Za takšno delo pa potrebujemo drug drugega. Nihče ne zmore sam obvladati vsega. Drug ob drugem bomo tudi lažje razločevali duhove in glasove. Veliko jih je namreč v ozračju in ni nujno, da vsi pihajo v pravo smer. So glasovi, ki nas spodbujajo k rasti in so glasovi, ki nas hočejo premamiti, ustaviti, preplašiti. Zato moramo poslušati z ljubeznijo, ki se ne boji zase in se ne boji drugega, ki »ne zavida, se ne ponaša, se ne napihuje, ne sramoti, ne išče svojega, se ne pusti razdražiti, ne misli hudega, se ne veseli krivice, veseli pa se resnice« (1 Kor 13,4-6).
Zato razpnimo jadra in razširimo prostor svojega šotora. Najprej svojega osebnega šotora oz. kotička, ki smo si ga z leti zgradili in smo se nanj že navadili. Čeprav se morda v njem počutimo varne, pa obstaja nevarnost, da smo v njem vedno bolj sami, nezadovoljni, žalostni in jezni. Bodite pogumni in iskreni in prisluhnite najprej sebi, svojim željam, pa tudi razočaranjem, svojim ranam in neuspehom. Ob tem boste gotovo zaslišali tudi besedo od zgoraj, ki nam jo Oče po Svetem Duhu vsak dan pošilja in čaka pred našim šotorom, da dvignemo zagrinjalo in spustimo vanj svetlobo in svež zrak, da lahko globoko vdihnemo in spet zagledamo modro nebo nad nami. Opogumljeni in okrepljeni bomo lahko slišali tudi drugega. Tako tistega, ki mi je najbolj blizu in za katerega mislim, da ga že čisto poznam, kot onega na katerega sem že pozabil, a še vedno čaka, ker tudi v njem kali seme Božjega Duha.
Poslušanje je osnovna drža, ki gradi odnose in občestvo, zato jo je papež Frančišek izpostavil kot prvo vajo vsakega, ki stopa na sinodalno pot. Poslušanje je po Frančišku »oblika nežnosti«, ki ustvarja potreben prostor znotraj človeka in med ljudmi, da se lahko zgodi srečanje z Drugim, z resnico – z življenjem. Bog se je človeku najprej razodel po besedi, da bi ga ne prepričal z močjo, ampak bi ga povabil k poslušanju, v svoboden odnos. Poslušanje je zato sestavni del ljubezni in vere. Ko preroki pozivajo ljudstvo k poslušanju, je to hkrati poziv k ljubezni (prim. 5 Mz 6,4sl.), saj lahko resnično poslušam samo tistega ali to, kar ljubim. Vera je iz poslušanja, pravi apostol Pavel (Rim 10,17). Cerkev se imenuje v grškem jeziku ekklesia – sklicana, poklicana, zbrana ker je nastala iz poslušanja Božjega klica. Zato se bo lahko tudi prenovila samo iz Klica in poslušnosti temu Klicu.
Msgr. dr. Maksimilijan Matjaž,
celjski škof