Škof Jamnik v Indiji na povabilo kardinala Oswalda Graciasa, nadškofa v Mumbaju

28.1.2015 Indija Ekumenizem, Predavanje, Srečanje

Na povabilo njegove eminence kardinala Oswalda Graciasa, nadškofa v Mumbaju, sem v drugi polovici januarja (od 15. do 28. januarja) predaval na Teološki fakulteti v Mumbaju, prav tako pa tudi na jugu Indije v državi Kerala in sicer v Kochiju ter nato še v Chanacherriu. Kardinal Oswald je predsednik Indijske škofovske konference, ki šteje blizu 200 škofov. V daljših osebnih pogovorih je kardinal podrobneje pojasnil položaj Cerkve v Indiji, hkrati pa kot najožji svetovalec papeža Frančiška, saj je v osmerici osmih kardinalov, ki svetujejo papežu, spregovoril tudi o spremembah, ki se obetajo v Cerkvi in bodo predstavljene v prihodnosti. Konstelacija krščanstva se zelo hitro spreminja, zato je papež imenoval nove kardinale in zelo različnih koncev sveta. Še posebno vlogo ima Azija, s poudarkom na Kitajski. S to državo se odnosi izboljšujejo in po mnenju kardinala bo še naprej posebna pozornost Svetega sedeža, ki ji bo posvečala poseben odnos ter druge azijske dežele (papež Frančišek je v zadnjem času obiska Južno Korejo, januarja pa Šrilanko in Filipine, kar je zelo pomenljivo).

V Mumbaju sem bil gost kardinala Oswalda v prostorih tamkajšnje nadškofije. Štiri predavanja, ki sem jih imel so bila najprej na Teološki fakulteti, potem v College St. Andrew, nato za profesorje te visokošolske ustanove, na koncu še za vse, ki delujejo v različnih službah nadškofije in ožjim svetovalcem kardinala. Rdeča nit predavanj so bila sodobna etična vprašanja, predvsem vse večja nevarnost neobrzdanega liberalizma tudi za azijski svet, predstavil sem položaj v Evropi v času globalizacije in seveda zelo aktualno temo tako v Evropi kot Indiji: vprašanje medverskega dialoga. V Indiji, ki ima približno 2,4 % katoličanov (na Jugu Indije v državi Kerala je situacija čisto drugačna) je to vprašanje zelo vroča tema še posebej, odkar je predsednik Vlade Republike Indije član hindujske vere. Odnosi s pripadniki hindujske vere so bili doslej zelo dobri in so v večini primerov tudi danes. Znotraj Hindujcev pa se je v zadnjem letu zelo okrepila sicer manjša struja, ki je zašla že v fundamentalistično skrajnost tako, da je bilo v zadnjih mesecih požganih že nekaj katoliških cerkva. Kardinal Oswald je pred nekaj dnevi obiskal predsednika vlade in meni, da obstaja pripravljenost, da se poišče primerne rešitve.

Na vseh predavanjih so slušatelji pokazali dobro poznavanje razmer v svetu in tudi v Evropi. Na College St. Andrew je bila mednarodna konferenca o medverskem dialogu in pomenu medijev pri tem. Predavali so profesorji iz Vietnama, Indonezije, Indije, Anglije in ZDA, sam pa sem bil predstavnik Slovenije. Zanimivo je bilo prisluhniti različnim pogledom, v predavanjih, vprašanjih in komentarjih študentov pa smo prišli do sklepov, kako pomembno je poznati druga verstva, gojiti dialog, narediti vse, da se v sodobnem svetu izogibamo vsem mogočim fundamentalizmom (predvsem je aktualen muslimanski, v manjši meri pa tudi hindujski) ter da v skupnih pogovornih in molitvenih srečanjih odkrivamo, kako nas vera v Boga povezuje med seboj. To pomeni predvsem način življenja v spoštovanju in uresničevanju temeljnega etičnega humusa.

Teden dni pa sem predaval na tudi na jugu Indije v državi Kerala, kjer je največ kristjanov in so številni duhovni poklici. V Changanacherriju sem na tamkajšnji katoliški univerzi imel tedenski seminar na temo Religija in etika, ki se ga je udeležilo nekaj sto študentov. Tudi tu sem ugotovil, da so študentje zelo razgledani, izobraževanje pri njih pa pomeni privilegij, zato je bilo še toliko bolj prijetno na koncu, ko so pri izpitih pokazali veliko ustvarjalnosti in samostojnost pri razmišljanju. Na tedenskem seminarju je bilo več kot polovica študentov hindujske vere, nekaj Muslimanov ter katoličani.

Skupaj s tamkajšnjim nadškofom Josephom Perumthottam sva blagoslovila nov Inštitut za laike, saj v nadškofiji dajejo poseben poudarek prav temu, da bi katoliški laiki čim bolje poznali svojo vero in sodelovali kot katehisti po župnijah. Kateheza za otroke in mladino poteka vsako nedeljo po maši in sicer dve uri. V nadškofiji, ki je malo manjša od ljubljanske, trenutno deluje že več kot štiri tisoč katehistov. Število duhovnih poklicev je v Kerali izjemno veliko, kristjanov v posameznih predelih pa več kot 50 %.

Če je Mumbaj mesto z 20-milijonsko populacijo predvsem ekonomsko središče Indije, je Kerala na jugu Indije dežela apostola Tomaža in predstavlja razcvet krščanstva. Populacija je mlada, družine so velike in po družinah se veliko moli. Opaziti je pravo nasprotje, v pozitivnem smislu, od krščanstva v Evropi in ZDA, kjer je postalo utrujeno, malodušno ter žrtev politikov skrajnega liberalizma, ki vero vedno bolj potiska v privatno sfero življenja in kristjane potiska v geto.

Konference, predavanja, pogovori, obiski različnih šol in univerz, predvsem pa srečanje in pogovori s kardinalom Oswaldom Graciasom v Bombayu so zame lepa izkušnja, da se lahko marsikaj naučimo drug od drugega, hkrati pa da je krščanstvo ob vseh manipulacijah, ki se dogajajo v svetu, kjer vedno bolj prevladuje logika kapitala, uživanja in ugodja, tisto, ki prinaša upanje in radost. Pristno duhovno življenje vsa področja skupnega življenja ožarja z razsežnostjo spoštovanja vsakega človeka, saj je vsakdo na tem svetu ustvarjen po Božji podobi. Različna verstva pa to pomagajo odkrivati.

 

msgr. dr. Anton Jamnik,
ljubljanski pomožni škof